Zoeken in deze blog

woensdag 5 juni 2019

2019-06-05 | Groen, groener, groenst

Drenthe, wat en waar breng je ons vandaag?

Ik ben zo’n “goede” slaper en dus was ik weer ruim voor de iPhone mij moest wekken, al wakker. Gisteren al heerlijk uitgebreid van de douche hier (VodF adres mevr. Smidt in Rolde) mogen genieten, dus nu ff de wegwerpwashand erlangs, ontbijt erin, tas weer gepakt en hup naar de bushalte, want ik krijg vandaag bezoek, een meeloopster, aange-”trouwde” nicht, Geralda. Achttien kilometer volgens de gpx. Veel bos, dun bevolkt. Lets go!


   

Gelijktijdig komen we aan bij de bushalte. Kus kus, hoi hoi, Geralda moet plassen maar waar ? en gaan! Even de gedachten erbij houden om op de route te komen, half rondje om de kerk en langs de eeuwige rustplaats van Rolde, waar je prima sanitair kunt ontladen, verlaten wij het dorp. Na het dorp is niets anders meer dan natuur. Geen huis te bekennen, veel groen en nog meer groen, alle tinten groen. Je moet van die kleur houden (toevallig doe ik dat), want het is er hier in overvloed!
Geralda heeft de hele dag vrij gemaakt voor dit uitje met mij 😊dus nemen we de tijd om af en toe te pauzeren
De route is prachtig, als je van groen houdt met af en toe een klaproos en lupines.
Via Anderen, ik wist ook van het bestaan niet af, dus ook een leuke bezigheid tijdens het wandelen om je topografische kennis wat bij te spijkeren, lopen we de heidevelden en veenplassen in.
Saai wordt het niet door de afwisseling. Zo loop je over de heide, zo langs de rand van een bos met mooie vergezichten en zo gaan we het bos in, nog meer tinten groen.
Nou is het sowieso nooit saai met mij, maar met Geralda erbij zeker niet. 
Ergens in het bos op toch nog wel enige afstand (sorry schatten is niet mijn sterkste kant) staan drie mannen met elkaar te praten. De mannen splitsen op, één met schoudertas blijft staan en kijkt wat naar..... het groen denk ik. In een fractie van een seconde bedenkt Geralda zich de meest rare dingen van wat nu, wat gaat die doen..... etc. etc. vul maar in. 
In een tel staan we tegenover deze man, vraag ik vriendelijk of hij de weg kwijt is en zo hebben we weer praatvolk 😊Gewoon een wandelaar, die oefent voor de Nijmeegse vierdaagse...... vertelde hij hé, al zit ik me nu wel te bedenken waarom dan een schoudertas? Ach ja....... wij lopen verder na een groet, verder het groen in.

   

Al pratende en kijkend af en toe naar de gpx en afgelegde kilometers, nemen we nog maar weer eens een rustpauze. We hebben geen haast, we hebben de tijd, ‘t is geen wedstrijd! Geralda heeft me uitgenodigd voor een etentje. Wat en waar zoeken we later nog even uit. We vinden vast wel iets in Schoonloo. Geralda heeft bij Café restaurant Hegeman haar auto staan en rijdt mij daarna naar mijn slaapadres eveneens in Schoonloo.
Bij de laatste stop haal ik ook alvast mijn iPhoneoplaadsnoertje en powerbank uit mijn rugzak, want ik raak al in de stress wanneer mijn accu richting de 30% gaat, dus op tijd aan de sap. 
En wanneer je dan het “pitje” in de iPhone stopt en het andere eind in de powerbank, dan moet je “blieb” horen, want dan laadt de iPhone op. Maar er kwam geen “blieb”. Nee hè, mama had de powerbanks echt vannacht opgeladen, voordat jullie denken dat ik echt blond ben.
Goed, powerbank nummer twee eraan (lang leve de reserve! Zo kom ik aan 8 kg bagage!), maar weer geen “blieb”. Het zal toch niet mijn oplaadsnoer zijn? Die is pas nieuw. Oké, ik besluit dus maar even geen foto’s meer te maken met mijn iPhone om de accu te sparen. Zonder gpx is erger! En zonder geluk vaart niemand wel. Geralda is met de auto en we gaan straks shoppen als blijkt dat het snoertje defect is.



   


Aangekomen bij C.R. Hegeman, iPhone via stekker en snoertje gewoon in een stopcontact, geen “blieb”. 
Oké, zit niks anders op dan een nieuw IPhoneoplaadsnoertje ergens te kopen. Naar de winkel dan maar........ in Schoonloo....... 
Op mijn vraag aan de eigenaresse van C.R. Hegeman, waar ik een winkel in het centrum van Schoonloo kan vinden die een oplaadsnoertje voor een iPhone verkoopt antwoordde zij: “Dit (wijzend naar de vloer van het café) is het centrum.” Dat gaat ‘m dus niet worden hier.
Plan twee: de auto! We rijden naar Sleen, zoals mevrouw café mij aanraadde. Geralda had even gegoogled en ja, een Hema! Jippie, probleem bijna opgelost. 
18 km verder, centrum Sleen. We passeerde links een mooi modern ogend restaurant waarop we direct besluiten dadelijk iets te gaan eten. Verder zie je dan links een AH, rechts stond op een winkelruit “info”, ietwat onduidelijk (voor mij althans) wat de info betekende, maar in geen velden of wegen een Hema te vinden. Dan maar naar de “info”. Een nog steeds voor mij onduidelijke winkel met een oudere grijzende dame die achter een laptop iets zat te doen, gevraagd of zij wist waar ik een Iphoneoplaadsnoertje kan kopen in Sleen. Neen, niet bij haar, maar misschien bij de Sleense Bazaar. Ik naar AH, je weet maar nooit in zo’n dorp natuurlijk, wat daar aan extra’s wordt verkocht. Neen, niet bij hen, maar probeer het eens bij de Sleense Bazaar was het antwoord. Op loopafstand was deze toko, dus wij met de auto. Ja, als je die dan toch hebt 😊 ga je niet lopen.
De wereld stond stil toen ik de Sleense Bazaar binnen kwam. Ik werd 50 jaar teruggetrokken in de tijd. Zie een winkel voor je, met schappen met van alles een beetje. Heeeeel veel verschillende dingen. Van Boerenbont kopjes, tot knopspelden, van porseleinen opgedirkte poppen met rood fluwelen jurkjes tot bezems en vaatdoeken. En de geur die er hing. 
Tja waar zoek je dan een Iphoneoplaadsnoertje?  Een oudere heer kwam volgens mij de huiskamer uit en de winkel in achter de toonbank. Op mijn vraag riep hij schuin naar achteren door de half openstaande deur naar iemand (bleek zijn vrouw te zijn begreep ik later) of zij die verkochten en in één beweging greep hij ook naar een haakje boven de deur waar plastic zakjes hingen met.... Iphoneoplaadsnoertjes. 
Voor €4,75 heeft deze meneer van de Sleense Bazar mij zeer gelukkig gemaakt!
En zo zie je maar, wat je ziet, zegt dus bij lange na nog niets over wat het is of wat er in het assortiment zit. 
Wel snap ik nu dat heel omgeving Schoonloo-Sleen via internet shopt en anders zeer binnenkort misschien gaat doen, want als deze oudere mensen de winkel moeten sluiten, waar ga je dan naar toe voor een Iphoneoplaadsnoertje?


  

Hup de kroeg in, heerlijk gegeten met mijn favoriete biertje erbij.
 

Er is wat afgekletst in 18 kilometers groen natuurschoon. 
Nederland is mooi. Mooie mensen weer ontmoet. Maar mijn cadeautje van de dag is toch echt de Sleense Bazaar. Dat had ik niet willen missen.

Speciale dank aan Geralda voor de gezelligheid, steun, auto, vertering en het lekkere eten. 💋

Ps. Foto’s volgen z.s.m. zodra mijn wederhelft ff tijd heeft. Blog kan dat via IPhone niet voor elkaar krijgen, dus het thuisfront helpt mij via de laptop aldaar. 
Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om een goed werkend Iphoneoplaadsnoertje te hebben!

Hoe blij kan je zijn? 😀😁😃

4 opmerkingen: