Zoeken in deze blog

dinsdag 18 juni 2019

2019-06-18 | Ver van huis


Met m’n grote vriend op stap

Vandaag 
vertrek ik weer definitief van huis. Mijn slaapadres voor deze avond is geregeld en dat voelt wel fijn. Voordat ik aan mijn pad begon heb ik wel even rondgevraagd (lees: FB Pieterpad o.a.) hoe mijn voorgangers hun slaapplekken regelden en voor hoeveel dagen/nachten zij vooruit boekten. De antwoorden liepen zeer uiteen. Wat schoot ik daar nu mee op? Dus kijk vooral naar jezelf en wat jij prettig vindt! Controlefreak ikke, heeft het maar graag goed geregeld, dus bellen, appen, mailen. Tot en met donderdag heb ik het geregeld, voor het weekend heb ik het uitbesteed aan BB (lees Bikkel Brigitte, mijn wandelnichtje). Daar ook zij lichtelijk verslaafd is aan het wandelen en wij volgend jaar (als alles mee zit) samen de Camino de Santiago willen lopen (welke weten we nog niet/alle info is welkom aan dit adres!) komt ze mijn kant op vrijdag om het weekend met mij mee te lopen. Dat wordt weer lacheeeee 🤣😂🤣😂😊.
Ben benieuwd waar we terechtkomen.


Vandaag laat van start gegaan. Manlief heeft mij in Millingen aan de Rijn afgezet. Eerst samen nog een bakkie doen (ja, 8 dagen zonder elkaar 😶) en daar ga ik! Mijn grote vriend weer mee, de zon al druk aan het werk en de wind heeft een snipperdag (in Millingen tenminste).
Ruim 10 minuten later ben ik al in het buitengebied en loop met m’n camera in de hand naar links en rechts te draaien. Niet vergeten ook een paar met m’n iPhone maken, want ik ben laptoploos de komende tien dagen. Mijn rots gaat dus ‘s avonds mijn blog weer aanpassen, links toevoegen, foto’s plaatsen, redigeren, etc etc etc., gewoon, even helpen dus!

 

Via een klein stukje Duitsland (had er geen idee van), richting de camping en langs een heeeeel lang schouwpad. Oppassen dus, kuilen en ongeregeldheden! Met mijn neus zowat op mijn schoenen worstel ik me erdoor. Hé, leuk bruggetje, fotomomentje. Hé, ook nog een bankje..... onbezitbaar (nieuw woord) bijna geheel ingegroeid door al wat groen is. Oké volgende bankje.... nee, café in het verschiet in Leuth.
Met wat bochtwerk loop ik het pittoreske Leuth binnen, nadat de twee ooievaarsfamilies nog even de fotograaf op bezoek kregen.


Op de Guru app wordt ook een café restaurant vermeld en dan wil ik daar best wel economisch een bijdrage leveren. C.R. De Rosmolen, dat ziet er niet erg levendig uit, helaas, dus niks financiële steun. Blijkt ook gelijk het enige café in het dorp te zijn, helaas. Maar niet getreurd, recht vooruit, De SPAR 😊. Nog fijner, een airco, want ik ben inmiddels rood aangelopen van de hitte. Het is Jolanda proof-weer, ik klaag niet, maar ook ik kan het heet krijgen. 🥵 Toch fijn die koeling met IJskoffie en smoothies (moet ook iets gezonds in toch?).
Nu nog een schaduwrijk plekje om te zitten. Gevonden! Pal voor de kerk staat op het pleintje een oude salontafel met twee ouderwetse fauteuils met blauw skai, die staan op mij te wachten. Dat was een heerlijk uurtje lunchen op een heel bijzonder plekje. Gelijk maar even gegoogled wat er met De Rosmolen fout is gegaan.


Na de lunch loop ik Leuth uit en kom ik tot de ontdekking dat er toch nog horeca bestaat, een pizza/cafetaria. Voor de volgende Pieterpadters 😊.
Dorp uit op weg naar Zyfflich (Dtsl). Schaam je maar niet, ik had er ook nog nooit van gehoord. Maar ik kan tenminste zeggen dat ik al voor de tweede keer vandaag in Duitsland ben met mijn benenwagen. 
Hier heb ik ook weer ooievaars gespot. Een nest met vier jongen. Vader kwam net terug op het nest met een tak in z’n snavel en ging direct aan het werk om z’n nest te herstellen. Het is maar een aanname dat het vader was natuurlijk. Wie weet was hier moeders wel het meest handig in 🙃.
Prachtige voorstelling van een mooi jong gezin dat op stand woont.


Vanaf hier een heel eind rechtdoor, in de brandende zon, 29 graden, geen enkele boom, veel asfalt en de wind was gevlogen. Inmiddels is het toch echt weer tijd voor rust en daar ik geen bank aantref besluit ik bij het water (Wylerbergmeer) mijn plastic zak als plaid te gebruiken aan de waterkant onder de bomen. Heeft nou niemand van de organisatie Pieterpad hier ooit een klacht over ontvangen? Moet wel!
Het zien van water verkoelt al, de bomen en mijn waterslang doen de rest.


Zodra al mijn vocht op peil is, is het tijd voor vertrek, op naar de volgende uitdaging met dit weer, de Duivelsberg (75,9 mtr). Niet al te lang geleden heb ik ‘m al eens beklommen vanaf de Nijmeegse kant, dat was al pittig zonder 29 gr. Ik voel dat de zwaartekracht wint aan alle kanten. Overal loopt iets van mijn lichaam naar beneden en ik sta met grote regelmaat uit te hijgen en bij te tanken via mijn slang. Maar geen uitdaging is te groot, ik kom boven!!
En daar is een pannenkoekhuis met Radlerrrrrrr 🍻.


Het mooiste van klimmen is dat je ook weer moet dalen. Maar deze streek dateert uit de IJstijd en toen wisten ze niet van ophouden met schuiven. Dus weer klimmen en dalen en nog meer klimmen en dalen. Het houdt niet op. Ze hebben er wel een prachtig bos op laten groeien, dat dan wel. Maar pas weer op, uitstekende boomwortels!


Vannacht slaap ik bij een tante van mijn wederhelft en ik heb haar al geappt hoeveel kilometers ik nog te gaan heb. In tijd is het wel wat meer geworden, want zoveel op en daal had ik niet ingecalculeerd.
Via een prachtig smal pad tussen de weilanden en akkers door zie je in de verte na heuvel zoveel de bewoonde wereld verrijzen. Groesbeek in zicht en gehaald!
Mijn taxi rijdt gelijktijdig met mijn aankomst de parkeerplaats op. Heerlijk de airco in en z.s.m. een douche! Wat wil ik graag een douche


Het was een prima dag voor mij. Zonder al te veel ongemakken en voor die die wel de kop opstaken, hebben we pilletjes uitgevonden en die neem ik dan ook maar in. Nog even doorzetten, na nu, nog negen te gaan. En twee daarvan loopt BB weer mee. Wat ook lekker loopt en kilometers vreet is appen met haar. Ze is supersnel en ijverig geweest vanmiddag en heeft onze slaapadressen veilig gesteld voor aankomend weekend. Ze komt vrijdagavond met de trein mijn kant op. Ik hoop maar dat ze bij de juiste kleur paal in- en uitcheckt. Want anders.........
Foto’s en links (wel aanklikken hé, zijn soms leuke, informatieve of grappige cadeautjes 😊🙃volgen z.s.m. wanneer het thuisfront wakker is en de laptop weer aan de praat heeft gekregen. Maar dat gaat hem wel lukken!
 

1 opmerking:

  1. Goed bezig Jootje.....
    Hoop dat je vandaag tussen de buien door wandelt. 💋huisfrits

    BeantwoordenVerwijderen